לא רק בהייטק, גם בתחומים אחרים החלה לחלחל ההבנה שאם המעסיקים לא ידאגו לרווחת העובדים שלהם, הן בהיבטים הטכניים והחומריים, והן בהענקת יחס אישי – הם עלולים לאבד אותם. כמה עצות פרקטיות כיצד לייצר סביבת עבודה נעימה
אין זה סוד שאנחנו נמצאים בתקופה בה המלחמה על העובדים – החל משלב איתור וגיוס העובדים וכלה בשלב שימור העובדים, שוברת כל שיא. ענף ההייטק בפריחה שלא נראתה כמותה, ושם התחרות על העובדים היא משמעותית במיוחד, אבל גם בתחומים אחרים, החלה לחלחל ההבנה שאם המנהלים לא ידאגו לרווחת העובדים שלהם, הן בהיבטים הטכניים והחומריים, והן בהיבטים הרגשיים, כלומר בהענקת יחס אישי, הולם ומכבד לאורך כל הדרך, הם עלולים לאבד אותם. בעידן בו אנחנו חיים, התהפכו היוצרות במובן מסוים, המעסיקים מחזרים אחר העובדים, ולא להיפך, מתוך הבנה שעובדים טובים יכולים להיות שווים עבורם המון.
לכן, מעסיקים שכבר הבינו את העניין, מציבים את העובדים שלהם בראש סדר העדיפויות, כך שכל עובד ירגיש חשוב ומוערך בחברה, ולא סתם ״בורג במערכת״. שימור העובדים יכול להתבטא במספר דרכים, ביניהן דאגה לרווחתם האישית, מענק של בונוסים וקידומים, נופש חברה ועוד ועוד.
החל מהצבת מקרר משרדי בכל חלל עבודה ועד להענקת יחס אישי לכל עובד – הנה כמה הצעות כיצד לדאוג לרווחת העובדים.
לדאוג לניקיון ולסדר בחלל העבודה
שמירה על סביבת עבודה נקייה ומסודרת מעודדת שקט, שלווה וריכוז בעבודה, ובעקבות זאת גם מעלה את רמת הפרודוקטיביות של העובדים. מעבר לזה, סביבת עבודה נעימה, נקייה ומטופחת, מיטיבה עם העובדים, וגורמת לתחושה כללית שמשקיעים בהם ודואגים להם. מומלץ לדאוג לשירותי ניקיון וסדר שוטפים, שיפעלו במתחם העבודה באופן יומיומי, בעדיפות למועד סיום יום העבודה במשרד. כמו כן, כדאי גם להנחות את העובדים לשמירה על מרחב העבודה האישי שלהם מסודר.
הפרדה ברורה בין החללים בהם עובדים לבין אזורי הפנאי
אתם המעסיקים, שואפים מן הסתם למקסם את שעות העבודה ואת הפרודקטיביות של הצוותים. עוד מהלך שיתרום לכך, ועל הדרך גם יועיל לרווחת העובדים ולתחושה שמישהו חושב עליהם ועל הנוחות שלהם, היא לייצר הפרדה מוחלטת בין חללים כמו מטבח, פינת עישון ואזורי פנאי אחרים, לבין החללים המיועדים לעבודה בלבד. במידה וחלל העבודה מרוחק באופן יחסי מחללי המטבח והפנאי, מומלץ לפרגן לעובדים גם מקרר שתייה קטן או מקרר של ממש, ולהציע להם שם שתייה קרה, חלב לקפה ועוד נשנושים. אם יש אפשרות, ניתן להקים פינת קפה של ממש בחלל העבודה, עם קומקום חשמלי ו/או מכונת קפה, וכל המצרכים הדרשים להכנת משקאות חמים וקרים. באופן זה, העובדים גם יצמצמו את הגיחות שלהם למטבח, ויאריכו את משך העבודה, וגם ירגישו שמפנקים אותם.
כמו כן, כדאי להשקיע בעיצוב חללי העבודה, שכן, כיום משרדים הם כבר מזמן אינם החללים האפרוריים והמדכאים, עם אורות הניאון והריהוט הפונקציונלי הדרוש בלבד. אם אתם מעוניינים שהעובדים שלכם ישארו במשך שעות במשרד, ויאהבו להגיע לעבודה – מומלץ לשכור את שירותיהם של מעצבי פנים מקצועיים, או לכל הפחות להשקיע בריהוט עדכני ומסוגנן, ולדאוג גם לתאורה הולמת. במילים אחרות, ליצור חלל עבודה נעים ומזמין.
לתת לעובדים תחושה שמעריכים אותם והכרה בהישגיהם המקצועיים
אין דבר מחזק יותר מקבלת הכרה והערכה על עבודה קשה וטובה. ארגון של טקסים משרדיים, בהם תעניקו לעובדים פרסים כמו ״מצטיין החודש״ או טקסי פרסים שנתיים מורחבים יותר, כדי להכיר בעובדים המצטיינים ואלו שנותנים יותר מהנדרש, יכולים לחולל שינוי של ממש הן באווירה במשרד והן ברמת התפקוד של העובדים. כאשר הישגים אינדיבידואליים זוכים להכרה על ידי המעסיקים, העובדים נוטים לחוש גאווה ואפילו סולידריות במקום העבודה שלהם.
גמישות
כידוע, מגיפת הקורונה טרפה את הקלפים בכל הנוגע להגעה למשרד אל מול עבודה מהבית. בעבר, למעסיקים רבים היה קשה עם הרעיון שהעובדים שלהם יישארו לעבוד מהבית, אך כיום כבר מדובר בסטנדרט, ואילו עובדים רבים מציבים את האפשרות לעבוד מהבית כתנאי העסקה בסיסי מבחינתם. בעקבות התהליך הזה, במקומות עבודה רבים עברו למודל היברידי, במסגרתו העובדים נדרשים להגיע בימים מסוימים למשרדים, ובאחרים הם נשארים לעבוד מהבית. במילים אחרות, אתם המעסיקים מצופים להעניק לעובדים שלכם כמה שיותר גמישות עם שעות העבודה. עם זאת, אם תארגנו להם מקום נעים ומזמין לעבוד בו, חלל עבודה עם אווירה טובה והתנהלות מקצועית יעילה אך רגועה, אין סיבה שהם לא ירצו להגיע לעבוד מהמשרד, ואף יעדיפו את האופציה הזו על פני הישארות לעבוד מהבית. על ידי הענקת גמישות בלוחות הזמנים לעובדים, אתם למעשה הופכים את החברה שלכם למקום עבודה אטרקטיבי יותר, במיוחד עבור העובדים שהם גם הורים לילדים קטנים.
לא רק עבודה – ליזום פעילויות פנאי משותפות לעובדים
אירועים כמו מסיבות, חגים משותפים, פיקניקים ומפגשים אחרים שתיזמו לאורך השנה, יאפשרו לעובדים ליהנות, לצבור חוויות משותפות ולהתחבר עם עמיתים לעבודה מחוץ לסביבת המשרד. אם תעודדו את העובדים להביא את בני זוגם וילדיהם למפגשי החברה, תעבירו להם את המסר שאתם רואים בהם גם יותר מעובדים בלבד, אלא גם כאנשי משפחה ומכירים בכך שיש להם חיים שלמים מחוץ למקום העבודה. אם יש לכם את האפשרות להוציא את העובדים לחופשות של ממש, או לכל הפחות ״יום כיף״ ביחד עם הצוות איתו הם עובדים – תחזקו את הקשרים ביניהם ואת החיבור שלהם לחברה, ותייצרו אווירה חמה וחברית עוד יותר במקום העבודה.
בנוסף, הקפידו להעניק לכל עובד ועובדת יחס אישי, לציין בכל דרך שתבחרו את ימי ההולדת של כל אחד ואחת מהם בהרמת כוסית במשרד, וכן אירועים אישיים אחרים כמו לידות, חתונות וכו׳.